Det här med skolkbetyg

3 Aug

Häromdagen presenterade utbildningsminister Jan Björklund ett förslag om skolk i betygen. Det ska alltså synas i ditt betyg hur mycket du har skolkat. Förslaget gäller både för grundskolan och för gymnasiet.

Jag tycker att det är ett fruktansvärt dåligt förslag. Högstadietiden är en jobbig tid för många, och ibland kan man behöva skolka. Ibland orkar man inte. Det betyder inte att man är ointresserad av studier, inte bryr sig om livet och förstör hela sitt liv. Ibland är det okej att skolka.

I artikeln hos Aftonbladet jämför Björklund skolk med att ”komma och gå som man vill på jobbet”. Jag håller inte med. När man arbetar är man vuxen och kan själv ta ansvar. Om man mår dåligt så att behöver vara hemma (skolka) så kan man ringa och sjukanmäla sig en dag. Om man är tretton år och bor hemma hos sina föräldrar är det väldigt svårt att övertala mamma om att man behöver vara hemma idag, eftersom att man mår dåligt och inte orkar.

När det gäller elever som mår så pass dåligt och skolkar så pass mycket att skolgången påverkas negativt tror jag att det finns betydligt bättre sätt att åtgärda problemet på än ett skolkbetyg. Ett skolkbetyg är ett hårt och kallt bevis på att man inte är bra nog. Enligt min erfarenhet så är lärare och övrig skolpersonal oftast väldigt medvetna om vilka elever som har problem med skolk och motivation, och jag har också väldigt stort förtroende för att skolpersonalen är kompetenta nog att veta vad de kan göra åt saken. Hur de kan hjälpa. Om personalen inte är kompetent nog och man anser att problemen är för stora så går det utmärkt att utbilda personalen.

Låt pedagoger och lärare hjälpa elever som behöver stöd, istället för att sätta svart på vitt att de inte är bra nog.

Jag har själv skolkat en del i mina dar. En annan som har gjort det är Sandra Grosse, som också har bloggat om skolkbetygen.

13 svar to “Det här med skolkbetyg”

  1. Leo 03 augusti 2010 den 22:35 #

    ”Ibland är det okej att skolka.”

    Är det? Varför då?

    • Mikke 04 augusti 2010 den 07:57 #

      Hej Leo!

      Mikke, 49, VL Kalmar Län här. Jag har 2 kids i 20 års åldern.
      Jag håller med dej att skolk inte är något positivt. Men min grabb använde skolket för att pysa ut frustration och för att klara livet just då. Tyvärr så uppmärksammade inte skolan oss föräldrar på saken vilket medförde att han inte fick hjälp under gymnasietiden. Han är nu i full gång att skola om sej och har fått en praktikplats. Om det hade stått att han skolkade i det betyg han fick så hade han antagligen inte fått nån praktikplats eller kanske t.o.m ingen andra chans. Att i unga år få en stämpel att man inte passar in i vuxenlivets ramar tror jag kan vara mycket negativt för alla. Den unge får en dålig start i livet och samhället riskerar att få ytterligare en brottslng/pundare. Knappast det vi vill.

      Tyvärr så är skolpolitiken ett misslyckande från RG’s sida och katastrof från de borgligas sida.

      Den dagen man sätter upp krav på ett godkänt resultat av alla elever med ansvaret hos skolans ledning. Naturligtvis m.hj.a ”körkorts tester”. Den dagen tror jag att skolk och dåliga studie resultat blir åtgärdade snabbt och effektivt.

      Dock är inte detta en Piratparti fråga 🙂 . Men som ung så förstår jag att Vicky reagerar.

      • Victoria Westberg 04 augusti 2010 den 12:21 #

        Jag håller med dig till stor del, även om det är synd att skolan hade dålig kontakt med dig som föräldrer. Men det är sådant vi bör åtgärda istället för skolkbetyg!

        Och jag tror visst att det här kan bli en piratfråga, till en viss del. I många kommuner där vi stället upp så har vi skol- och utblidningspolitik,och jag hoppas iallafall att Uppsala kommun kommer protestera mot det här förslaget i framtiden.

    • Victoria Westberg 04 augusti 2010 den 12:15 #

      Jag tror att ibland behöver man vila upp sig, helt enkelt. Både fysiskt och mentalt. Då kan det vara bättre att stanna hemma (eller någon annanstans) en dag eller två och ta det lugnt, så att man förhoppningsvis tar det lugnt.

  2. Frekar06 03 augusti 2010 den 22:38 #

    Jag läser för närvarande till lärare. Jag håller absolut med om att det är ett mycket dåligt förslag. Det saknar all förankring i verkligheten och i vetenskap och beprövad erfarenhet. Lärare är enligt läroplanen skyldig att individualisera sin undervisning. Det innebär att de här individerna som skolkar mycket har rätt till en undervisning som passar dom. Varför inte tillåta att vi undervisar dessa elever på distans? Eller om vi har inspelade lektioner på nätet så slipper de här eleverna missa något om de är borta. Precis som du så tror jag också att här krävs andra insatser än att skriva in skolk i betyget. /Frekar06

    • Victoria Westberg 04 augusti 2010 den 12:22 #

      Jag håller helt och hållet med! Tekniken är ett sätt att lösa ”problemet” med att olika elver fungerar olika. Skolkbetyg är ingen lösning..

  3. Per 03 augusti 2010 den 22:45 #

    Att skolka är att smita men att hämnas på de som skolkar genom att se till att det finns dokumenterat gör bara saken värre.

  4. David Jansson 04 augusti 2010 den 02:19 #

    Är inte det här väldigt typiskt för svenska regeringar? Man ger sig på symptomen istället för orsakerna för att slippa ta riktigt ansvar.

    • Per 04 augusti 2010 den 07:47 #

      Håller med om att det är ett angrepp på symptomen men stryk ”svenska”. Tyvärr, annars hade vi haft en bättre värld.

  5. Fredrik Larsson 04 augusti 2010 den 10:45 #

    Jag håller inte med i sak om att det är ok att skolka. Däremot skall det inte stå på ett officiellt papper som man bär med sig i resten av livet hur mycket man ”skolkat” under sin grundskoletid.

    Disskuterar vi sedan gymnasietiden blir min invändning dessutom praktisk. Efter att du är 18 finns det inte någon frånvaro utan giltigt förfall eftersom man kan underteckna sin egenfrånvarorapport och skriva vilket skäl man vill och det måste betraktas av skolan som giltigt. Detta innebar i mitt fall (född tidigt på året) att min sista termin på gymnasiet var helt utan frånvaro med ogiltigt förfall men att min frånvaro var ganska så hög.

    Min invändning är att det inte är ett rättvist system att stigmatisera peroner för livet baserat på ett så slumpmässigt system som födelsedatum. Lägger man dessutom till att vissa bor utomlands eller dyl. så kan dom ju ligga ett år efter och det skulle innebära att dom i värsta (bästa) fall inte skulle få någon frånvaro med ogiltigt förfall efter tredje terminen i gymnasiet.

    Upplys målsman i särskilda skrivelser (post/brev) om frånvaron stiger över ett visst gränsvärde och sätt samtidigt in en utredning fristående från den aktuella skolans organisation. På det viset kommer vi att slå flera flugor i en smäll.

    Fluga 1 (en lite surrande vanlig en):
    – Eleven kan få sin situation bedömd av en utomstående och de insatser som behövs kan sättas in.

    Fluga 2 (en FET blågrön bakteriehärd):
    – Skolan blir särskådad av en extern organisation som har till uppdrag att säkra elevens väl och ve samt kvalitetssäkra skolorganisationen.

    Detta för med sig att vi inte bara kommer att förbättra situationen för utsatta/svaga/uttråkade elever utan även komma till rätta med olämpliga lärare/rektorer/undervisningssystem som säkerligen florerar ute i skolorna eftersom en extern granskare kommer att vara tvungen att skriva rapporter som elever/föräldrar/politiker/tjänstemän måste ta hänsyn till i sin behandling av skolan.

    Mvh
    Fredrik Larsson

    • Victoria Westberg 04 augusti 2010 den 12:25 #

      Jag håller med. Jag tror att om skolan har en bra kontakt med elevernas föräldrar och har lite uppfattning om elevernas bakrund så kan man göra mycket för att stödja eleven.

      Och jag menar inte att det är en jättebra sak om alla skolkar regelbundet. Jag tror snarare att ibland kan man behöva ta en paus från skolan i en dag eller två, särskilt som tonåring.

      • Fredrik Larsson 04 augusti 2010 den 14:23 #

        Well jag kommer ihåg första gången skolan ringde mina föräldrar – jag sa bara som det var. Jag hade passat på 2 eftermiddagar utan prov att åka och hälsa på en väldigt intressant tjej på andra sidan stan. (Sedemera tilsammans i 6,5 år) Mina föräldrar bara garavade och sa att så där fick jag ju inte hålla på men hoppades att det hade gått bra ;0)

        Sedan var jag en duktig elev igen (fast med flickvän).

        All utveckling sker inte i skolan och skola, lärare och föräldrar borde ta hänsyn till det liksom eleverna naturligtvis måste ta ansvar för att ta till sig de basala kunskaper som skolan förmedlar.

        Mvh
        FL

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sanningen om samhället – 2010-08-04 - 04 augusti 2010

    […] Linking blogs (1) borgmi.wordpress.com Retweets (5) […]

Kommentera

