Uppsala läns hantverksmästare 2010

23 Jun

Du som läser rubriken kanske tycker att det är lite konstigt att jag skriver om den här utmärkelsen. Du kanske tycker att det känns som något som jag inte riktigt har att göra med, och undrar varför. Det kan jag förklara!

Det är nämligen så att i år har min pappa vunnit utmärkelsen Uppsala läns hantverksmästare för 2010.

Min pappa är kakelugnsmakare och har ett eget företag, Vaksala Kakelugnsmakeri. Pappa tycker att det är väldigt viktigt att hålla på gamla traditioner och bygga kakelugnar på samma sätt som man gjorde förut. Uppenbarligen är det fler som håller med honom!

Dom som delar ut priset är Målarmästare C. E. Lindgrens stiftelse. Prisutdelningen, som består av diplommottagning och middag med hantverkarföreningen kommer ske i oktober. Utöver diplom, middag och ära får pappa trettio tusen kronor.

Jag är så himla stolt! Pappa är den som har lärt mig om hur viktigt det är att vara noggrann och göra det ordentligt redan första gången. Pappa är den som har lärt mig att se skillnad på en kakelugn från 1600-talet och en från 1800-talet. Pappa har lärt mig hur en kakelugn fungerar och är uppbyggd. Ibland brukar jag följa med pappa och titta på när han jobbar. Det är alltid intressant att se hur en kakelugn växer fram.

Grattis pappa, du har verkligen förtjänat det här. Jag är så himla stolt och glad för din skull!

Kommentera

