Datalagringsdirektivet och Smile29

20 Jun

I torsdags hände en väldigt dålig sak. Europaparlamentet antog en skrivelse, skrivelse nummer 29 (även känd som Smile29). Jag vet att många, däribland jag själv, tycker att det lätt blir väldigt rörigt med alla direktiv och skrivelser och lagförslag som dyker upp. Därför tänkte jag nu berätta lite mer om datalagringsdirektivet och Smile29.

Det som har hänt är att man har antagit/godkänt Smile29. Det innebär att det är en uppmaning till kommissionen att utvidga datadalgringdirektivet. Vem som helst kan skapa ett direktiv, men det är endast kommissionen som kan ta initiativet till att det ska bli en riktig lag.

Datalagringsdirektivet ensamt innebär idag att nätoperatörerna (de som ser till så att du har mobilabonnemang och internet) blir tvungna att spara uppgifter om var, när och hur du kommunicerar. Om du till exempel ringer din bästa polare en lördagsförmiddag och frågar om ni ska ta en fika så sparas uppgifter om när du gjorde samtalet, till vem, varifrån du ringde och hur länge ni pratade. När du mailar någon så sparas information om vem du mailade och när. När du smsar sparas information om när och till vem.

Om man lägger ihop allt det här så blir det en väldigt komplett information. Det går lätt att få en överblick över hur du rör dig i ditt dagliga liv, vilka människor du har kontakt med och vilka levnadsvanor du har. Myndigheterna vill använda informationen till just det, att ta reda på hur en människa rör sig, vilka grupper man umgås med och var du egentligen befinner dig. Hela tiden.

Tillägget smile29 innebär att nu kommer datalagringsdirektivet inte bara spåra allmän datatrafik, utan också sökningar på internet. Sökningar som till exempel googlesökningar.

Om man nu tänker efter lite.. Vad har du googlat de senaste två åren? Och vilka av dessa sökningar kan tolkas som suspekta av en utomstående person? Jag vet att jag själv kommer känna mig väldigt osäker när jag ska googla något om sex, porr, våld, könssjukdomar, övergrepp, tidelag eller droger i framtiden, oavsett om det handlar om ett skolarbete eller om det är något jag är personligen nyfiken över.

Jag oroar mig för barn som blir utsatta i hemmet som kanske inte vågar söka efter hjälp på nätet när man vet att det spåras. Jag oroar mig för ungdomar som är nyfikna på sex eller oroliga för könssjukdomar men inte vågar söka efter informationen. Nu kanske du tänker att det är högst osannolikt att någon som kan skada barnen får ta del av den här informationen, och det håller jag med om. Men jag hävdar samtidigt att det spelar ingen roll. Om man vet att man blir övervakad och spårad så händer det lätt att man censurerar sig själv. Och jag tror inte att en åttaårig pojke som vill ha hjälp eftersom att pappa hela tiden är dum mot mamma vågar söka efter hjälp på nätet om han vet att det sparas i ett register någonstans.

Och förresten så spelar det ingen roll. Staten har ingen rätt överhuvudtaget att lägga sig i vad jag söker för information på nätet. Det är liksom inte okej någonstans att behandla alla som brottslingar bara för att vissa gör hemska saker. Det är inte okej att kollektivt bestraffa alla. Det är inte okej att kränka yttrandefriheten på det här sättet.

Tack och lov är det ännu inte för sent. Europaparlamentet har ännu inte röstat igenom datalagringsdirektivet och smile29. Och Sverige kan fortfarande säga ifrån och vägra införa datalagringsdirektivet. Det finns en hel del duktiga människor i parlamentet som jobbar väldigt hårt för att stoppa datalagringsdirektivet och liknande förslag. Tyvärr har motståndarsidan väldigt mycket resurser.

En röst på Piratpartiet i riksdagsvalet innebär en röst mot att Sverige ska införa datalagringsdirektivet och Smile29. Mer om vad en röst på Piratpartiet innebär kan du läsa här.

8 svar to “Datalagringsdirektivet och Smile29”

  1. Isaksson 20 juni 2010 den 20:15 #

    Mycket, mycket väl skrivet!

  2. MatildaLundgren 20 juni 2010 den 22:01 #

    Jättebra skrivet! Men, en fråga… är inte så insatt i hur lagar stiftas i EU. Smile29 ska alltså röstas igenom igen? Varför?

    • Etu 20 juni 2010 den 22:39 #

      Det har inte röstats igenom, det har varit en skriven deklaration. Det innebär att de samlar in underskrifter från ledamöter som vill att frågan behandlas. Typ.

      Så omröstningen har inte varit, men nu måste Smile29 behandlas, det bästa är ju att den inte skulle behandlas alls.

    • Victoria Westberg 20 juni 2010 den 23:22 #

      Det är precis som Etu säger. Europaparlamentet har gett Smile29 tillräckligt många underskrifter för att det ska ses som en uppmaning till kommissionen (som kan föreslå lagar) att man vill utvidga datalagringsdirektivet.

      Det är klurigt :p

  3. Etu 20 juni 2010 den 22:39 #

    Dock så tycker jag ända att det hela är lite ironiskt… Med tanke på vilken dag det var… http://etu.geeknic.se/index.php/2010/06/smile29-och-fra-lagendagen/

  4. MatildaLundgren 20 juni 2010 den 23:20 #

    Etu: tack så mycket för ditt svar!

    Jag trodde först att det var helt kört och att den nu skulle bearbetas av kommissionen utanför vår kontroll…

  5. Simon Rosenqvist 21 juni 2010 den 11:02 #

    Bra skrivet, och pedagogiskt förklarat!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Christian.Ottosson.nu » Teknikdebatt: Omvändelse under galgen imponerar inte - 22 juni 2010

    […] även Hultin, Westberg, Jensen, Oscar, Ankersjö, […]

Kommentera

