Ung, blond, tjej och.. kommunpolitiker?

14 Maj

Redan när jag fick möjligheten till att kandidera till Piratpartiets lista till Uppsala kommun så tvekade jag. Skulle jag palla all byråkrati? Är jag kompetent nog? Ärligt talat, vem är jag att sitta i kommunfullmäktige?

Men jag lät det gå, och kandiderade till listan iallafall. Jag försökte hinna med att gå på alla kommunmöten, men det gick sådär måste jag erkänna. Jag var övertygad om att de eldsjälar som verkligen var med och byggde upp kommunprogrammet mer än vad jag var skulle hamna högre på listan.

Sen när den framröstade listan presenterades blev jag riktigt chockad. Jag hade inte alls förväntat mig att hamna så högt, allra minst på förstaplats. Jag blev naturligtvis väldigt glad och tacksam, men det var också något som inte kändes helt rätt. Känslan av att jag inte riktigt är redo för det här. Tvivlet kom igång på riktigt. Efter mycket funderingar så kom jag fram till att det kanske ändå vore bäst att be om att få bli nedflyttad på listan. En tredjeplats skulle kännas jättebra.

Men när jag rådfrågade folk om det här var det ingen som höll med mig. Man menade att jag visst var kompetent nog, att kunskapen jag inte har går att införskaffa, att jag trots allt var framröstad av medlemmarna och att det skulle vara dumt att bli nedflyttad. Så, jag funderade igen.

Och kanske hade dom rätt iallafall. Jag kan inte så mycket om hur kommunen fungerar. Jag har ingen som helst erfarenhet av politiskt arbete på den nivån. Men vad gör det egentligen? Om alla kommunpolitiker skulle veta vad de gjorde när de ställde upp så skulle vi inte få några nya politiker, bara gamla veteraner som har gjort samma sak de senaste femton åren (tyvärr ser det nog ut så till stor del i dagsläget). Vi skulle inte få in något nytänkande eller några unga i kommunen. Om det är något jag kan bidra med så är det en annan syn på saker och ting.

Jag vet att det kommer bli mycket jobb, kanske mer än vad jag förväntar mig. Jag är övertygad om att jag kommer ha det svårt med byråkratin i början. Jag är nästan säker på att det kommer bli minst sagt intressant att samarbeta med alla olika människor jag kommer stöta på. Det kommer inte bli lätt. Samtidigt vet jag att jag har en grupp riktigt bra människor runt mig på olika ställen i partiet, inte minst i kommungruppen. Som jag har sagt förut så tycker jag att listan ser riktigt jävla bra ut.  Jag står inte ensam, men samtidigt tror jag att jag är en stor tillgång för gruppen.

Jag tror att jag är en bra kommunkandidat för att jag är utåtriktad, kan kampanja och gör ett bra intryck. Jag tror att jag är en bra kommunpolitiker för att jag är ung, engagerad och driven. Det jag inte kan lär jag mig gärna. Jag gör gärna misstag för att lära mig hur det ska göras rätt. Jag är övertygad om att jag kommer göra ett bra jobb, både i valrörelsen och i kommunarbetet. Och jag ser fram emot det!

3 svar to “Ung, blond, tjej och.. kommunpolitiker?”

  1. maloki 15 maj 2010 den 01:22 #

    Du är en stark ung kvinna! Du kommer fixa det galant! 🙂
    Vi hejar på dig, du hejar på oss.
    Vi kommer alla stödja varandra.
    Svärmen finns och håller dig om ryggen hela vägen!! 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Jag är Victoria Westberg! « Borgmi - 29 juli 2010

    […] läsa ännu mer om mig kan du läsa de här blogginläggen av mig: Hur jag kom in i piratrörelsen, Ung, blond, tjej.. och kommunpolitiker?, En dag med mig och Min kandidatur till Uppsalas […]

  2. Victoria Westberg » Intressant Politik och piratism Privat och lite personligt » Jag är Victoria Westberg! - 12 januari 2011

    […] läsa ännu mer om mig kan du läsa de här blogginläggen av mig: Hur jag kom in i piratrörelsen, Ung, blond, tjej.. och kommunpolitiker?, En dag med mig och Min kandidatur till Uppsalas […]

Kommentera

