Facebookförbud?

12 Maj

Tydligen så är facebookförbudet inte direkt skrivet i sten, det är vissa lärare som har uttryckt en önskemål om att eleverna inte ska använda facebook under lektionstid.

Jag tycker såklart att det är synd, även om ett önskemål är betydligt bättre än ett förbud. Det vore så mycket bättre om skolan kunde se sociala medier och internet som en tillgång och arbeta mer med att integrera det i utbildningen istället för att se det som något dåligt man måste komma ifrån.

Det är något jag tycker kan vara roligt att jobba med politiskt, att hjälpa skolorna att integrera internet, sociala medier och IT i skolgången. Som ett redskap för mer kvalitativ utbildning. Det är en stor utmaning och det finns mycket att göra, men jag tror att det kan bli hur bra som helst. Mer om det i sommar (jag ska börja blogga mer om kommunpolitik).

Imorgon bitti visar TV4Uppsala ett inslag om det här som jag hoppas drar igång en intressant och välbehövd debatt gällande skolan och sociala medier =)

EDIT: Här hittar du inslaget i TV4 Uppsala =)

6 svar to “Facebookförbud?”

  1. Alexander 13 maj 2010 den 10:53 #

    uttryckt en önskemål om att eleverna inte ska använda facebook under lektionstid

    Det låter som ett mycket rimligt önskemål.

  2. Christian Hurtig 14 maj 2010 den 11:36 #

    Helt okontroversiellt. Man bör inte sitta på facebook under lektionstid.

  3. Gustav Wetter 14 maj 2010 den 13:15 #

    Nej, det är inte alls helt okontroversiellt med Facebookförbud. För tio år år sedan när jag gick i högstadiet och Internet var nytt så kunde man skilja på Internet och skolarbete. Så är det inte längre; Internet är en lika självklar del av undervisningen som lärarens föreläsningar. Att peta och detaljstyra i kidsens Internetuppkopplingar är inte bara omöjligt utan saknar effekt. Det förskjuter fokus från det verkliga problemet: bristande ansvarstagande hos eleverna.

    Som jag har skrivit tidigare så finns det fler sätt att maska om nu eleverna skulle vilja det. Ska man införa förbud mot att stirra rakt ut i luften t.ex?

    Återigen, det kommer alltid finnas elever och anställda på företag som maskar. Inget ändras av att man stryper tillgången till Internet. Det som händer är att Facebook/youtube byts mot längre pauser vid kaffeautomaten.

  4. Alexander 16 maj 2010 den 15:52 #

    Som jag har skrivit tidigare så finns det fler sätt att maska om nu eleverna skulle vilja det.

    Jag har inte reflekterat över att det skulle vara ett förbud mot att inte maska. Jag tänkte mig mer som att inte skicka lappar, störa eller prata sinsemellan under lektionstid. Det handlar om en respekt för klasskamrater och lärare. Det finns dessutom potential att såra andra online och jag kan tänka mig att det kan uppfattas otryggt av ett mobbningsoffer som sitter med i klassrummet och ser sina mobbare i aktion med datorn.

    Jag har inte uppfattat önskemålet som ett totalt förbud under samtliga lektioner. Där tidigare generationer fick i uppdrag att göra grupparbeten i biblioteket med sedvanligt skitsnackande om allt möjligt utom ämnet i fråga så antar jag att både internet och facebook är tillåtet idag.

    Det förskjuter fokus från det verkliga problemet: bristande ansvarstagande hos eleverna.

    Var det det som var det verkliga problemet? Kan du utveckla?

  5. Christian Hurtig 17 maj 2010 den 14:09 #

    Jag menade bara det att om skolan vill blockera eller förbjuda Facebook så får de väl göra det, eftersom det är deras nätverk.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Facebookförbud inte alls okontroversiellt « Cui bono? - 14 maj 2010

    […] 14, 2010 Jag såg precis ett inslag där borgmi intervjuvas i ett lokalt TV4-inslag. Historien gäller det Facebookförbud som införts på hennes […]

Kommentera

