Dissad av Ung Vänster?

10 Feb

Som de flesta kanske vet vid det här laget har Ung Pirat ett kansli här i Uppsala. Kansliet ligger i ett rum som finns i en korridor. I korridoren finns det en massa andra rum också. Det finns två stycken fina mötesrum, och en hel del andra rum som används som kontor för andra organisationer och ett par företag. En av de organisationer vi är grannar med är Ung Vänster. Jag gillar Ung Vänster. Jag brukade hänga med dom back in the days, min kära vän Karin drog med mig på en träff eller två. Trevliga människor. Som bekant fastnade jag senare i piratrörelsen, men jag tycker fortfarande att Ung Vänster består av trevliga människor.

Därför blev jag lite upprörd när jag tidigare idag hörde att Ung Vänster hade bjudit in alla de andra ungdomsförbunden till ett möte, här, på kansliet, där man diskuterade ett antal olika saker. Exakt vad som diskuterades är jag inte helt säker på, men jag misstänker att det har något att göra med detta. En fågel viskade i mitt öra att förbunden tydligen utöver detta diskuterat hur man vill handskas med SDU.

Som ordförande för Ung Pirat Uppsala blir jag något konfunderad. Visserligen är mitt moderparti inte ett riksdagsparti i dagsläget. Vi har heller aldrig haft något samarbete med de övriga ungdomsförbunden förut. Men när man har ett möte utanför vår dörr där man diskuterar saker som i väldigt hög grad berör även oss så kan jag inte låta bli att undra. Vill Ung Vänster och de övriga ungdomsförbunden utesluta Ung Pirat? Menar de att vi, trots att vi faktiskt är sveriges största politiska ungdomsförbund, inte är en kraft att räkna med?

Det vore väldigt synd om man tänkte så. Jag vill nämligen väldigt gärna arbeta tillsammans med de övriga ungdomsförbunden i frågan om hur vi ska gå tillväga för att öppna upp debatten på skolorna. Jag ser fram emot ett spännande valår där vi alla kan mötas på ett vänskapligt sätt, både i debatter på skolor och på gator och torg.  Jag hoppas att ni andra gör detsamma, och att det här bara var ett dumt missförstånd.

20 svar to “Dissad av Ung Vänster?”

  1. Tan 10 februari 2010 den 19:33 #

    Måste säga att jag blev lite ledsen att se att Ung Pirat inte stod utanför Katte idag när de andra gjorde det. Antar dock att det är för att de vill vara konsekventa med en ”bara riksdagspartier”-grej för att utesluta SDU.

    • Victoria Westberg 10 februari 2010 den 21:13 #

      Ja! Jag visste faktiskt inte ens om det förrän jag såg TV4as inslag. Det är synd. Det handlar ju om en sak som berör oss med. Och om man uteslutar alla partier som inte är riksdagspartier så är man dels körd om SD kommer in i riksdagen, och dels blir det ju ingen markering mot SD, snarare någon slags elitism. Jag tycker det är synd. :/

  2. Marco Baxemyr 10 februari 2010 den 19:43 #

    Lite olyckligt faktiskt. Men hoppas att en dialog ordnar saken! 🙂

  3. Jonas 10 februari 2010 den 20:12 #

    Länken fungerar inte längre (just nu), så nu sitter jag här och undrar vad ordet ”detta” avser?

  4. Anders 10 februari 2010 den 20:30 #

    Du kanske kan fråga dem ? Skulle vara intressant att höra svaret.

    • Victoria Westberg 10 februari 2010 den 21:12 #

      Jo, jag tänkte göra det. Tyvärr var det ingen på kansliet idag.. Men jag ska ta upp det nästa gång vi träffas. 🙂

  5. Ludvig 10 februari 2010 den 21:48 #

    Tycker det är jättebra att ”yrkesdemonstranter” inte får härja fritt på skolorna.

    • Simon Rosén 11 februari 2010 den 13:52 #

      Vad menar du med yrkesdemonsranter? Jag engagerar mig frivilligt i många föreningar, men det är helt ideellt. Jag vet inte om de andra ungdomsförbunden har några anställda i Uppsala, men jag får i alla fall inget betalt, utan jag är engagerad för att det finns så många sjukt viktiga frågor som måste uppmärksammas.

  6. Simon Rosén 11 februari 2010 den 04:22 #

    Jag var med på mötet du nämnde (som representant för Grön Ungdom). Jag tyckte det kändes lite skumt när vi möttes utan er. Fast jag förstod väll delvis att de bara bjöd in riksdagspartierna, det kanske kändes mest naturligt, men med tanke på att ni har er lokal precis bredvid så tyckte jag det kändes en aning konstigt.
    Vi diskuterade lite olika förslag om vad vi skulle kräva. Flera tyckte att vi skulle kräva att endast riksdagspartiernas ungdomsförbund skulle få komma in i skolan, och så pratade de om vad vi skulle säga om de ville utgå från kommunfullmäktige och även ta in sd. Jag tyckte att det bästa och mest demokratiska skulle vara om skolan var öppet för alla ungdomsförbund, även nya ickeetablerade partier som till exempel Ung Pirat. Vi var inte helt överens om det, men vi kompromissade och sa att vi enbart skulle uttala oss om våra egna partier, och inte ta gemensamt ställning om de andra partierna. Det blev en rätt okej överenskommelse, men det var lite i formuleringen i vår text som kunde tolkas som att vi tyckte att vi tyckte att ENDAST riksdagspartiernas ungdomsförbunförbund, men jag lyckades inte ändra formuleringen…

    Grön Ungdom Uppsala är på att samarbeta med er! Nån gemensam manifestation nån gång i vår vore kul!

    • Victoria Westberg 11 februari 2010 den 10:38 #

      Hej Simon! Vad trevligt med ett svar!
      Personligen tycker att jag att det är väldigt konstigt, särskilt i och med att det var precis utanför vår dörr. Jag kan inte göra annat än att hoppas att ni alla (och inte bara Grön Ungdom) vill samarbeta med oss i framtiden.

      Och jag håller med! Det vore väldigt trevligt med en gemensam manifestation. Jag lovar att höra av mig när vi har något på gång. 🙂

  7. Simon Rosén 11 februari 2010 den 04:22 #

  8. Kalle Vedin 11 februari 2010 den 11:24 #

    De vill såklart inte att UP/PP ska synas. Deras procent i riksdagen hänger ju på att vi inte syns i media. Det är inte alls konstigt om t.ex. ungdomsförbunden för C eller Kd accepterade inbjudan med reservationen att UP inte ska få vara med. C och Kd riskerar att kickas ut ur riksdagen om PP får för många procent.

    ”Vi har heller aldrig haft något samarbete med de övriga ungdomsförbunden förut.” — Varför inte?? Om ni alltid har arbetat ensamma så är det kanske inte så konstigt om de inte bjuder in er.

    För att motverka att något liknande händer igen kan UP Uppsala kanske bjuda in Ung Vänster och Grön Ungdom till framtida demonstrationer, manifestationer och seminarier. Just dessa två ungdomsförbund är enklare att närma sig än de andra, är min upplevelse, i och med att just deras moderpartier inte har röstat för något av de förslag som vi i PP är upprörda över. Om ni ökar samarbetet med dem så kommer det att vara svårare att utesluta er.

    Av med silkeshandskarna och tänk strategi i stället.

  9. Kalle Vedin 11 februari 2010 den 11:46 #

    Ovan skriver Simon Rosén att de valde att bara ha med ungdomsförbund vars moderpartier fanns i riksdagen. I realiteten betyder det att UP inte skulle få var med.

    I Göteborg har vi sedan starten arbetat tillsammans med andra partier och deras ungdomsförbund. Jag vill verkligen poängtera här att det inte är ovanligt att våra samarbetsparter har begärt att utesluta andra partier, för att de inte vill gå i demonstrationståg eller sitta i paneler och hålla med de som vanligtvis är deras motparter. I vårt fall har det aldrig varit ett problem att vi själva har blivit uteslutna dock.

    Det enda problemet är att PP/UP inte ska framstå som vänster eller högervridet. Det löser vi genom att samarbeta med båda blocken varannan gång, ungefär.

    Börja samarbeta. Ta initiativen, vänta inte på andra.

    • Simon Rosén 03 mars 2010 den 18:16 #

      Uttalandet vi gjorde gällde riksdagspartierna. Det stod inget i uttalandet om vi ville att andra partier skulle komma in eller stängas ute (även om jag tyckte att det för mycket kunde tolkas så).

      Jag förstår att ni inte vill bli stämplad att tillhöra ett block, men jag tror det är lite osmart taktik att samarbeta både med höger och vänsterorganisationer lika mycket. Ett krav för samarbete kring manifestationer etc brukar ju vara att man tycker lika (i alla fall kring den aktuella frågan). Ungdomsförbunden brukar tycka lite annorlunda än sina moderpartier (utom Grön Ungdom). Till exempel var samtliga ungdomsförbund mot FRA-lagen, trots att borgarpartierna var för (och S är väll bara halvt emot…). Jag vet inte vad ungdomsförbunden tycker om fildelning och upphovsrätt, men jag skulle gissa att de är mer åt ert/vårt håll än moderpartierna. Fast det blir lite skumt om ni till exempel går ut med MUF och LUF i ett gemensamt utspel om övervakning, och sedan kommer M och FP och röstar för förslaget ni protesterar mot. Då hjälper ni till att ge en falsk bild av de partierna, ger det bara legetimitet åt ungdomar att rösta på eller engagera sig i partier som inte delar deras värderingar, vilket jag tror missgynnar både er och era frågor.
      Sammarbete mellan Ung Vänster, Grön Ungdom och PP tror jag är en god idé.

  10. Pavel Gamov 09 april 2010 den 01:59 #

    ”En fågel viskade i mitt öra att förbunden tydligen utöver detta diskuterat hur man vill handskas med SDU.”

    Och vad kom man fram till utöver det gemensamma utspelet, som syftar till att utestänga Sverigedemokraterna?

    • Simon Rosén 09 april 2010 den 17:23 #

      Vad jag vet har vi inte diskuterat så mycket rent allmänt hur vi vill bemöta SD. Vi har bara pratat om grejen att vi vill komma in på skolorna, vilket var det som det gemensamma utspelet handlade om (inte att utesluta SD). Det finns olika åsikter om hur man ska bemöta dem. Själv tycker jag att de ska få komma in i skolorna.

      För övrigt jobbar vi vidare med komma-in-på-skolorna-frågan. Vi ska till exempel träffa en massa rektorer på något möte snart.

      • Pavel Gamov 09 april 2010 den 20:46 #

        Tack för svaret, Simon.

        Angående en särskild anti-SD/SDU-statregi gick jag bara på Victorias uppgifter eftersom jag själv inte var närvarande på mötet och inte känner någon som var det heller. Att utspelet syftar till att endast släppa in de sju nuvarande riksdagspartierna, där den grundläggande orsaken till detta är SD, tycker jag är ganska solklart, även om du hävdar annat:

        http://jockelarsson.blogspot.com/2010/02/unt-om-demokrati-i-skolan.html

        Detta strider emot likabehandlingsprincipen i grundlagen. Problemet har bara uppstått eftersom Sverigedemokraterna (SD) och Sverigedemokratisk Ungdom (SDU) blivit en kraft att räkna med och vill nå ut till de rekordmånga förstagångsväljarna på Sveriges gymnasieskolor på samma villkor som andra partier och ungdomsförbund. Makthavarna tolererar helt enkelt inte de politiskt inkorrekta och obekväma sanningar vi torgför och vill därför censurera oss. Eftersom vi har lagen på vår sida strök alla andra partier med.

        Om det är så att Grön Ungdom på lokal, regional eller rikstäckande nivå, eller bara du, var och är av åsikten att samtliga politisker partier skall ges möjlighet att besöka skolorna på samma villkor, vilket även Sveriges grundlag och utlåtanden ifrån Justitiekanslern (JK), Justitieombudsmannen (JO) och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) samt mest troligen Statens skolverk efter den 15 april fastslår, är det förstås mycket positivt och hedrande för er/din del.

        Det möte du nämner, är bara riksdagspartiernas ungdomsförbund inbjudna till det?

  11. Simon Rosén 12 april 2010 den 14:46 #

    Som sagt, nej, vårat uttalande syftade faktiskt aldrig till att utestänga något parti. Det vi närmast kunde komma överens om var att om valet stod mellan att släppa in alla (inklusive SD) eller ingen, så ville vi hellre att alla skulle få komma in. Sedan var det vissa som helst ville att bara riksdagspartierna skulle få komma in, men det var ingenting vi gemensamt ställde oss bakom.

    Grön Ungdom är generellt sett lite mera öppna mod SD och anser att det ofta är bättre att debattera mot dem än att censurera dem. Själv anser jag att de/ni har helt fel, och att politiken är dålig, omänsklig och farlig. Fast det hävdar jag ju också om många andra partiers politik (mer eller mindre), och det ska gå väldigt långt innan man censurerar oliktänkande.

    Mötet med rektorerna har jag inte så stor koll på, eftersom jag nu har lämnat över hela den här grejen till andra i Grön Ungdom som är mer engagerade i frågan. Jag tror inte det var rektorerna som bjöd in ungdomsförbunden, utan snarare var det ungdomsförbunden som bjöd in sig själva.

Kommentera

