Kandidatur till förbundskongressen

21 Nov

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, så har Ung Pirat sin förbundskongress i början av nästa år, och nu är det dags för alla nominerade att acceptera sin kandidatur (tack till Mab som nominerade mig!). När man har accepterat så är det upp till medlemmarna att rösta fram de personer som man vill se på kongressen. Nu tänkte jag skriva lite om varför man borde rösta på mig, och vad jag tänker jobba för. Jag kommer dela upp detta i vad som i dagsläget ser ut att bli två stycken bloggposter, men det kan komma att ändras.

Först tänkte jag berätta lite om min politiska bakrund. Jag gick med i Piratpartiet och Ung Pirat för ungefär ett år sedan, och efter ett par månader började jag aktivera mig. Först blev jag vald till kassör i Ung Pirat Östra distriktet, och sedan till kassör i Ung Pirat Uppsala. Efter Ung Pirat Uppsalas extra årsmöte samma år blev jag vald till ordförande. Jag var även med på Ung Pirats förra förbundskongress, men då var jag endast där som åskådare, inte som representant. Mitt arbete i Ung Pirat har flutit på ganska bra, om jag får säga det själv. Sedan Ung Pirat skaffade sitt kansli här i Uppsala försöker jag titta in någon gång i veckan för att ha koll på vad som händer. Jag har även varit med på en av LSU:s utbildningar, en grundkurs i föreningsekonomi. Efter denna mycket lärorika utbildning drog jag igång ekonominätverket i Ung Pirat. På senare tid har jag även blivit mer aktiv i Piratpartiet, och är idag vice kampanjledare för partiet. Ett väldigt roligt uppdrag där man lär sig något nytt varje dag!

Men åter till Ung Pirat. Vad är det som är så bra med just Ung Pirat? Hur är det att vara medlem i Ung Pirat? Som jag uppfattar det så är en av förbundets stora styrkor att det är såpass lätt att få ansvar. Det är lätt att klättra. Det är lätt att nätverka, det är lätt att skapa kontakter med andra inom piratpolitiken. Det finns en öppenhet i Ung Pirat som jag inte har upplevt hos andra ungdomsförbund (även om jag kan erkänna att min erfarenhet av just andra ungdomsförbund är ganska liten). Ung Pirat är även mycket bra på att utbilda. Innan jag engagerade mig i Ung Pirat kunde jag inte ett skvatt om föreningsdemokrati och blev nervös av bara tanken på att skriva ett formellt protokoll. Nu ser jag fram emot att få skriva om UP Uppsalas stadgar. Jag ser stor potential i detta, att utbilda. Men mer om det i nästa bloggpost.

Mitt dröm-Ung Pirat är ett Ung Pirat som är så mångfaldigt att det alltid finns olika åsikter om allting. Ett Ung Pirat som är öppet för debatt, och som samtidigt tycker att det är viktigt att hela tiden få in nytt blod i organisationen. Ett Ung Pirat som är ett föredöme för andra ungdomsorganisationer, just för att vi är så grymt duktiga på att engagera våra medlemmar.  Hur jag tror att vi blir en sån här organisation tänker jag skriva mer om imorgon.

4 svar to “Kandidatur till förbundskongressen”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kandidatur till förbundskogressen – del två « Borgmi - 21 november 2009

    […] – del två Posted in Uncategorized by Victoria Westberg on 21 november 2009 I mitt förra inlägg skrev lite om hur mitt dröm-Ung Pirat ser ut. Kortfattat så är det en öppen organisation som […]

  2. Ung Pirats förbundskongress « Borgmi - 23 mars 2010

    […] är det första kongressdagen! Jag har tidigare skrivit lite om vad kongressen innebär, samt vad jag vill jobba för på kongressen. Det som är lite betungande i år är det faktum att vi har fler faktiska […]

  3. Förbundskongress Ung Pirat 2010 | Stefan Flod - 02 april 2010

    […] Pirat är där för det är bara ombuden som har rösträtt. En kandidatur till att bli ombud finns här. Andra som kommer vara där utan rösträtt är förbundets styrelse, valberedning, och revisorer. […]

  4. Ung Pirats förbundskongress – hur gick det? « Borgmi - 04 maj 2010

    […] Posted in Pirat by Victoria Westberg on 30 mars 2010 I söndags tog kongressen slut. Jag och många andra har tidigare bloggat om kongressen på olika sätt, men nu i efterhand har det […]

Kommentera

